
 
 
 
 
  
 
 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 
 
 
 

I  FREEDOM OF EXPRESSION......................................................... 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS...... 7 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS .... 10 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, 
STATE AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ......................... 11 
 
REGULATORY BODIES ...................................................................... 11 
 
STATE AUTHORITIES ........................................................................ 14 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT 
AND RELATED RIGHTS ..................................................................... 17 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS ................................................ 18 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS .................................................. 19 
 
 
VII CONCLUSION ............................................................................ 21 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report there were several cases pointing to 

potential violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. On a special press conference on March 1, 2011, the Democratic Party of Serbia (DSS) 

announced that it had suspended all communication and cooperation with TV B92. DSS 

official Andrija Mladenovic had previously left the studio during the show “Insajder debata” 

(Insider debate), in protest of having been denied the opportunity to read DSS letter to the 

editors of Insider and B92 Editor-in-Chief Veran Matic. The participants of the program were 

discussing the embezzlement and fraud in the Kolubara mining basin, while DSS had 

previously accused B92 of waging a campaign against DSS leader Vojislav Kostunica, to 

whom B92 had sent a letter with questions about the political background of the 

assassination of Zoran Djindjic. The above happened against a backdrop of investigative 

reports “Insider” aired by TV B92, about the fraud in Kolubara that was taking place while 

this state-owned company was run by people close to the DSS. 

 

According to the Public Information Law, political parties are not expressly required to make 

information about their work available to the public and under equal conditions for all 

journalists and all public media. However, such requirement is imposed to state authorities 

and organizations, territorial autonomy authorities and local self-government, public offices 

and public companies, as well as for MPs and councilors. The DSS currently counts 20 MPs 

in the Serbian Parliament. The decision to suspend communication with a media, even if it 

relates to a political party’s members of parliament, is in direct contravention of the explicit 

provisions of the law and represents a restriction of the freedom of public information that 

may impede the free flow of ideas, information and opinions. Namely, DSS has not made it 

secret that the reason for the boycott is the series of investigative programs about fraud in a 

state-owned company that took place while DSS was in power. At the same time, the boycott 

as a pressure mechanism may definitively hamper B92 in further investigations about events 

the public is entitled to be informed about. It is also worth pointing to the reason used by 

DSS as the direct occasion for the boycott: a letter sent a couple of months earlier in which it 

accused B92 of waging a dirty campaign against them  after DSS officials had refused for 

seven years to participate in TV B92’s programs about Djindjic’s assassination in 2003, which 

means that the then informal boycott over one topic has now become formal and 

comprehensive. 



 4 

1.2. In the previous report we have written about an incident that took place on February 

16,  involving the reporters of Blic, Vecernje Novosti, Dnevnik and TV Kula, which were 

physically removed from the session of the municipal assembly in Kula, two of which 

reporters were taken to the police station. On the following session on March 4, only the 

journalists of two media were allowed in the room. The explanation was that such decision 

was in line with the Rules about publicity of work on the sessions of the municipal assembly 

of Kula and working bodies thereof, which the journalists find overly restrictive due to 

excessive formalities for accreditation. After the incident on February 16, the representatives 

of OSCE and journalists reacted and the reporters now claim that the representatives of the 

municipality promised the OSCE at a subsequent meeting that they would amend the 

restrictive Rules. However, to this day, these Rules have not been changed. 

 

We remind that, under the Public Information Law, state authorities and organizations, 

territorial autonomy authorities and local self-government, public offices and public 

companies, as well as for MPs and councilors are required to make information about their 

work available to the public and under equal conditions for all journalists and all public 

media. Nonetheless, local governments continue to obstruct this requirement with Rules that 

essentially restrict media freedoms. This is also in contravention of the explicit provision of 

the Public Information Law, which prescribes in Article 8 that its provisions will not be 

interpreted and enforced so as to revoke a right guaranteed by the Law or restrict such right 

to a greater extent than prescribed. In this case, that is precisely what is happening: a 

technical regulation and unreasonable requirements in the accreditation process are denying 

the public information on the work of the local government. 

 

1.3. On March 5, 2011, the Belgrade police apprehended fourteen members of the right 

wing organization “Nasi 1389”, who were protesting in front of the building of TV B92, 

unsatisfied with their reporting. The police had previously banned their protest, but the 

organization chose to ignore the ban. They were carrying a banner with the message “Truth 

and love for Serbia will beat your lies about us”, which also displayed swastikas besides the 

logo of TV B92. The movement “Nasi 1389” later announced that four of their activists were 

sentenced to 15 days in prison, while another four were fined 20 thousand dinars each. The 

Independent Journalists’ Association of Serbia (NUNS) said in a press release the extreme 

right-wing rally in front of the B92 building was yet another overt attempt to put pressure on 

the journalists and editorial policy of the said television station. “NUNS is requesting from 

the authorities to enable the reporters and editors of TV92 to work in normal conditions and 

calls for legal measures to be taken against the supporters of the extreme right-wing 

organization “Nasi 1389” that have taken part in the protest”, the press release said. NUNS 

reminded that B92 had long been targeted by extremist organizations, whose militants had 



 5 

openly threatened certain journalists and editors, putting their personal safety and 

fundamental professional freedoms at risk. The President of the Journalists’ Association of 

Serbia (UNS) Ljiljana Smajlovic said that the protest in front of the building of TV B92 

represented unlawful and unacceptable pressure on that station. “The Law expressly 

stipulates when a media is required to broadcast or publish a rebuttal, while the party 

requesting a rebuttal must comply with the conditions provided for by the law. Everything 

else amounts to racketeering the media, pressure and political manipulation”, Ljiljana 

Smajlovic said. 

 

The occasion for the right-wing protest in front of the TV B92 building was the decision of the 

station to reject their request to broadcast on TV a rebuttal of a value statement posted on 

B92 website. In the concrete case, the Public Information Law supports the decision of the 

media not to broadcast the denial. The Law namely says that a person that finds that a certain 

piece of information has violated its right or interest may request from the editor to 

publish/broadcast free of charge the person’s response claiming that the said piece of 

information is untrue, incomplete or wrongly reported. However, the response must be 

published in the same media and not some other media. “Nasi 1389” requested the response 

to the controversial information posted on www.B92.net to be aired on TV B92, which the 

said TV station had not released in the first place. In the concrete case, there were other 

grounds for not airing the response. Namely, Article 58 of the Public Information Law lists, 

among the reasons for not publishing a rebuttal, the circumstance that the rebuttal/response 

pertains to an opinion and not a claim about facts. In the concrete case, the members of “Nasi 

1389” did not contest any fact reported by B92; they contested an opinion on the character of 

their movement. On the other hand, holding a protest in front of the television building, 

despite the police ban, undoubtedly amounts to putting pressure on a public media and its 

staff that may hamper their work. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Primary Court in Cacak found that Stojan Markovic, the Director and Responsible 

Editor of the daily “Cacanske novine”, was guilty of slander against former minister Velimir 

Ilic. The slander was committed by Markovic’s editorial piece “Time to Settle the Accounts: 

Davidovic, Jocic and Sarancic, the next one is...” and his satire “The Impotent Mandarin”, 

published in “Cacanske novine” in February 2009. Markovic was fined with 100 thousand 

dinars. We remind that in April last year, the Higher Court in Cacak ordered Markovic to pay 

Ilic 180 thousand dinars of damages for anguish and suffering over sullied reputation and 

honor in the same texts. In the meantime, the verdict was upheld by the Appellate Court and 

Stojan Markovic filed a constitutional appeal, which is still being reviewed by the 

http://www.b92.net/


 6 

Constitutional Court of Serbia. NUNS has voiced its concern over such verdict and claimed 

that the courts were protecting the politicians from reasonable criticism, which was in 

contravention of international conventions and the Serbian Public Information Law. 

 

Velimir Ilic was a minister in the Government of the Republic of Serbia until July 2008; 

before that, he was a longstanding head of the local self-government in Cacak and as of 1998 

the President of the Nova Srbija parliamentary political party, which participates in local 

governments in several towns in Serbia, including Cacak, where the controversial texts were 

published. That being said, the aforementioned court decision failed to take into 

consideration the legally instituted restriction of the politicians and civil servants’ right to 

protection of privacy in relation to information of special interest to the public in view of such 

persons’ positions; as well as the right to substantiated criticism by journalists, recognized as 

grounds for relief from liability in the Penal Code. Moreover, such a decision by the Primary 

Court ignores the constitutional duty of the courts to interpret the provisions on human and 

minority rights – including those pertaining to freedom of expression – so as to improve the 

values of democratic society and in line with applicable international standards and practice. 

The Council of Europe’s Resolution 1636 from 2008, laying down the indicators for the 

situation of the media in democratic society, expressly stipulates that state officials – which 

includes Ilic as a former minister, current member of parliament and leader of a political 

party in power in the town of the court that passed the controversial verdict – may not enjoy 

a higher degree of protection from criticism and insults than ordinary citizens. It seems that 

this verdict is yet another proof of the problems Serbia is facing in its attempts to comply 

with the basic indicators of media freedoms. 

 

2.2.  After the 2 million dinar damage claim against Petar Lukovic, the Responsible Editor 

of the web portal E-novine, (E-papers) over the text “New Year Fairy Tale for Murderers”, 

published on January 15, film director Emir Kusturica has sued Lukovic once again. 

Kusturica is now pressing charges over the text “A Sarajevo Analysis: the Reputation and 

Honor of Emir K”, reposted by E-novine from the Sarajevo web portal Protest.ba on February 

15. The new claim for damages amounts to three million dinars. Kusturica’s attorney Zdenko 

Tomanovic told the Beta news agency that his client’s lawsuit was not an attempt to close 

down a public media, but rather a request for protection of rights guaranteed by domestic 

and international standards. 

 

Although Kusturica’s attorney claims that his client’s claim for damages was not attempt to 

close down E-novine, the amounts he is claiming might just lead to that. What is interesting 

in both these cases is that the claims against E-novine have been filed over texts reposted 

from other Internet portals in Serbia and the region and that in both cases the portals that 



 7 

originally published the texts were duly identified. However, Kusturica has not sued the 

media that have first published the texts. 

 

2.3. On March 23, 2011, the media reported that the Primary Court in Sabac had 

sentenced Bogdan Simanic to two years in prison for threats made against “Vecernje Novosti” 

reporter Aleksandra Delic. Simanic, a former priest of the Serbian Orthodox Church and co-

owner of the weekly “Glas Podrinja”, told Delic’s colleague reporter Tatjana Cvejic he would 

“wipe the asphalt with Delic on the first occasion he saw her and that he would break her 

bones”. Simanic was unhappy with Delic’s text where she made a reference to the police press 

release about Simanic’s criminal record: he has actually been charged of embezzlement in the 

amount of 4.6 million dinars. 

 

Under the Penal Code, threats against physical security are defined as threats to attack a 

person or that person’s next of kin or close friend. The Code provides a punishment ranging 

from one to eight years in prison for this criminal offense, as well as its qualified form, 

committed by threatening a journalist or, as the Law puts it, “a person occupying positions of 

public interest in the field of information, when the threat is made in relation to that person’s 

job”. The above mentioned two-year prison sentence is a rarity in Serbian court practice. 

Serbian courts typically sentence offenders to the one-year minimum or even to lower 

sentences. The verdict is a first-instance one and may be subject to an appeal. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public Information Law  

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has been partly elaborated on in 

the section on freedom of expression. 

 

1.2. On Saturday, March 26, 2011, the media reported that the founder of the newspapers 

“Kurir” and “Glas javnosti” Radisav Rodic has reached a plea bargain agreement with the 

High Prosecutor’s Office in Belgrade and that, if the court accepted this agreement, Rodic 

would not stand trial. Instead, he will be sentenced to two years in prison. According to the 

said plea bargain agreement, Rodic is also supposed to be banned from exercising his 

profession and duties in the duration of six years. Rodic has been charged for abuse of office, 

since he has used false documents to raise a bank loan in the amount of 22 million dinars, 



 8 

which he has not repaid. Rodic has been in custody since his arrest on October 27, 2009. At 

the beginning of the trial in December last year, Rodic claimed he was innocent. He also said 

that, as the owner of daily newspaper sand someone who had the influence on shaping 

editorial police, he resisted the pressure of certain politicians and tycoons who did not want 

the media to dissect their actions on the public scene. 

 

We remind that, after the adoption of the Law on Amendments to the Public Information 

Law on August 31, 2009 – most of which provisions were later declared by the Constitutional 

Court, in a decision from July 22, 2010, to be in breach of the Constitution and ratified 

international treaties – one could have heard that the reason for passing such a law was in 

fact an attempted crackdown by the government against Rodic and his newspapers. Namely, 

the complex ownership structure and interrelations of Rodic’s companies, blocked accounts 

of affiliate companies due to claims of mother companies and frequent transfers of founder’s 

rights from one company to another, made it impossible to collect the claims under final 

court verdicts against Rodic’s newspapers, in cases where plaintiffs were suing them over 

controversial texts. Paradoxically, the amended Public Information Law was ultimately not 

used against Rodic, while he reaches a plea bargain agreement with the Prosecutor in the 

aforementioned case of the loan obtained using false documents. Certain experts said, at the 

time when the controversial law was adopted, that the problem had arisen when Rodic’s 

affiliate companies started blocking each other’s accounts in order to evade their due 

liabilities as ordered by the court. In these experts’ opinion, this issue could have been solved 

by simply enforcing the existing criminal legislation pertaining to protection of creditors. 

However, expert advice concerning this matter fell to deaf ears and the restrictive Law on 

Amendments to the Public Information Law was ultimately adopted. Such restrictive 

legislation, even though the Constitutional Court decision subsequently revoked most of its 

provisions, undoubtedly contribute to the growth of self-censorship in Serbian media. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. On March 9, 2011, the Council of the Republic Broadcasting Agency (RBA) passed a 

Binding instruction on the conduct of broadcasters regarding reality shows. The Instruction 

was published in the Official Gazette of the Republic of Serbia no. 17/2011 and entered into 

force on March 23. It prohibits live broadcast of reality shows. The official explanation for the 

ban was the need to consistently enforce the Broadcasting Law and the General Binding 

Instruction on Broadcasters’ Conduct (Broadcasters’ Code of Conduct). 

 



 9 

The Binding instruction banning live broadcasts of reality shows is a direct consequence of 

the incidents in such program we have written about in earlier reports, which culminated 

with anti-Semitic outbursts in the live transmission of the reality program “The Court” on 

Pink television in the night between February 24 and 25. Under the Broadcasting Law, the 

binding instruction is one of the mechanisms that the Agency may use in order to effectively 

enforce broadcasting policies. Under the Law, the RBA may pass a biding instruction if, in 

relation to a particular matter concerning the content of a program, it has established that 

the broadcasters are behaving inconsistently, whereas some types of behavior may be 

considered disallowed. In the concrete case, this formal requirement is allowed. Against the 

backdrop of a public appalled by the content of certain reality shows, such decision by the 

RBA has not been examined from the aspect of its proportionality of the restriction of 

freedom of expression in order to protect decency on one side and the protection of rights of 

other persons on the other. However, as we have pointed out repeatedly in these reports, the 

RBA failed to pass a regulation that would clearly classify the programs. In that sense, at 

least, the enforcement of the binding instruction banning live transmissions of an entire 

television genre, which remains undefined by the RBA, could lead to many problems and 

dilemmas in practice. 

 

3. Law on Free Access to Information of Public Importance; Law on 

Personal Data Protection  

 

3.1. Commissioner for Information of Public Importance and Personal Data Protection 

submitted to the National Assembly of the Republic of Serbia the Report on Implementation 

of the Law on Free Access to Information of Public Importance and the Law on Personal Data 

Protection in 2010.  

 

In this period, increasingly intensive addressing to the Commissioner by the citizens on 

account of protection of their rights has been recorded, 55 % percent more than it was in the 

previous year only in the field of access to information, namely seven and a half times more 

than in 2005. In this report is, however, ascertained that, when it comes to personal data 

protection, the situation in Serbia is far from satisfactory and that therefore relation of 

society and state toward privacy, especially toward personal data protection, must radically 

change.  

 

 

 



 10 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Serbian parliament adopted several regulations 

relevant for the media. 

 

1. Law on Ministries 

 

The Law on Ministries was amended on March 11, in order to enable the reshuffle of PM 

Cvetkovic’s government. The new cabinet has fewer ministers, which was achieved by 

merging several ministries, including some that are relevant for the media sector. The 

Ministry of Culture, which is competent for the public information system and overseeing the 

enforcement of the laws in the field of public information, was merged with the Ministry of 

Telecommunications and Information Society, which was, in turn, competent for information 

society, electronic communications, for determining the plan of use of radio frequency bands 

and passing of the radio frequencies allocation plan, as well as for deciding about the 

conditions for the issuance of individual licenses for the use of radio frequencies. In view of 

the importance of electronic communication networks for the distribution of media content, 

the merger of the aforementioned ministries could result in a more coherent media policy in 

Serbia. 

 

2. Law on the Amendments to the Law on the Government 

 

The Law on the Amendments to the Law on the Government was also adopted on March 11, 

before the government reshuffle. The Law stipulates that the members of the Government, 

state secretaries and the directors of special government organizations and departments 

must, in their public statements and appearances, express and endorse the positions of the 

Government. Moreover, the decisions of the Government must be publicly endorsed by even 

those members of the Government who have voted against these decisions or have abstained 

during the vote. Furthermore, the Law says that the ministers shall provide information 

about government activities solely in the manner prescribed by the rules of procedure and 

shall not give any information in a way that would make it impossible to determine which 

member of the Government is giving the information. 

 

The amendments were sharply criticized by the experts, who pointed out to the requirement 

provided for by the Public Information Law under which state authorities, including the 

Government, must make information about their work accessible to the public and under 



 11 

equal conditions for all journalists and public media. The information about the work of 

collective bodies would logically have to include information about disagreements in the 

government, as well as arguments voiced by members of government who have voted against 

certain government decisions or were abstained. Furthermore, the ban on anonymous insider 

information from the Government is a worrying message about the Government’s 

unpreparedness to fully inform the citizens. However, certain government officials disagree 

with the aforementioned concerns. The Director of the Government’s Media Office Milivoje 

Mihajlovic said that there was no censorship or restrictions in the communication between 

the members of the Government and employees in the Government and the media. “The Law 

on the Government is clear and prohibits members of the Government to give anonymous 

statements, they must speak under their own name and surname, which will most certainly 

improve the communication with the public and the credibility of information”, Mihajlovic 

said. However, the public got the opportunity soon after the adoption of the Law to see the 

negative effects thereof. The daily “Danas” had to withdraw two interviews with the ministers 

that were in the process of being authorized. The Editor of “Danas” Zoran Panovic said the 

problem was that the journalists did not know who to call in order to get an interview. “They 

should then say that the Government is not run by its ministers and the Prime Minister, but 

rather by some centers of power. Let them say clearly who are these powers so that we can 

call them”, Panovic said. He added that the withdrawal of two interviews amounted to 

censorship and that someone was clearly preventing the ministers from saying their opinion. 

 

 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 

OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA) 

 

1.1. On March 9, 2011, the Republic Broadcasting Agency (RBA) issued the lists of 

candidates for members of managing boards of the Public Service Broadcasting Institution of 

Serbia and the Public Service Broadcasting Institution of Vojvodina. The list for the Public 

Service Broadcasting Institution of Serbia contains 52 candidates, while there are 35 

candidates on the list for the managing boards of the Public Service Broadcasting Institution 

of Vojvodina. 

 



 12 

The Law stipulates that the managing bodies of public service broadcasting institutions shall 

be the managing boards, which have nine members that are appointed and dismissed by the 

Agency. The members of the managing boards are appointed from the ranks of the journalist 

profession, as well as amoung reknown experts from the field of media, management, law 

and finances, as well as other distinguished persons. Their tenure is five years and one person 

may be appointed to the managing board no more than two consecutive times. Managing 

boards shall adopt workplans, including investment plans, work and business reports, as well 

as periodic and annual statements. After a public competition, they appoint and dismiss the 

general managers. Furthermore, at the proposal of the general manager, after a public  

competition, they appoint and dismiss the directors of radio and television and the editors-

in-chief and responsible program editors. Otherwise, the procedure, under which the RBA 

elects the members of managing boards, is regulated by the Agency’s statute. That statute 

stipulates that the candidates shall be registered on the basis of a public call released no less 

than 15 days prior to sending the initiative for the election of members to interested 

organizations, institutions and citizens. The received proposals are consolidated into a list of 

candidates that is released to the public. The time limit for lodging objections shall be no less 

than 15 days prior to the vote for candidates. The vote shall be secret and a candidate shall be 

elected if he/she receives the votes of no less than five members of the Council. 

1.2. On a session held on March 30, the RBA Council passed a binding instruction on the 

conduct of broadcasters related to programming content that may harm the physical, mental 

and moral development of minors. At the same session, in accordance with Article 87, 

paragraph 2 of the Broadcasting Law, the Council passed the decision to dismiss Predrag 

Markovic from the RBA  Managing board, who has handed over his resignation. 

 

In the part of this Report concerning the implementation of the Broadcasting Law, we have 

written about the Binding instruction on Broadcasters’ Conduct related to reality programs, 

which was published in the Official Gazette of the Republic of Serbia no. 17/2011 that came 

into force on March 23. That instruction introduced a ban on live transmissions of reality 

programs. By the end of the month, the RBA Council went a step further and prescribed that 

programs categorized as content that might harm the physical, mental and moral 

development of minors, regardless of their age, which must be labelled “18”, might be 

broadcast only from midnight to 6 a.m. We remind that the ratified European Convention on 

Crossborder Television (Official Gazette of the Republic of Serbia – International Treaties, 

no. 42/2009), in its Article 7, paragraph 2, stipulates that all programming content that may 

adversely affect the physical, mental and moral development of children and youth, shall not 

be aired at times where the probability exists that it might be watched by children. Article 19 

of the Broadcasting Law says that the RBA shall particularly see that programs that may 

adversely affect the physical, mental and moral development of minors are unavailable on 



 13 

radio or television, except if, by a technical procedure or time of broadcast, it is ensured that 

minors are unable to see or hear such programs. The Broadcasting Law also stipulates that 

programs representing a serious threat to the physical, mental and moral development of 

minors shall be prohibited. The obligation to air a special warning or label programs that may 

be harmful for children and youth is provided for by the Broadcasters’ Code of Conduct. 

However, there are no clear rules and guidelines as to the classification of programs. The 

Broadcasters’ Code of Conduct says that broadcasters shall be free to classify programs at 

their own discretion, but that the RBA shall be entitled to warn or punish broadcasters that 

fail to put the proper labels on programs unsuitable for children, fail to label such programs 

at all, or systemically set the wrong age limit for programs. If they have any dilemmas, 

broadcasters may adress the RBA for an opinion about the classification and labelling and the 

RBA shall, in due course – the Code fails to set a precise deadline – provide its opinion to the 

broadcasters. It is also unknown under which criteria the RBA shall proceed if a broadcaster 

requests its opinion. In any case, although the aforementioned restriction, which was 

introduced by the Binding instruction on Broadcasters Conduct in relation to programming 

content that may harm the physical, mental and moral development of minors, is completely 

legitimate – guided by the legitimate interest to protect the rights of minors – the absence of 

clear rules and guidelines pertaining to the classification of programs as suitable or 

unsuitable for minors, opens the door to various interpretations and definitely does not 

contribute to the protection of minors or the legal security of broadcasters. 

 

1.3. On March 31, 2011, pursuant to its powers under the Broadcasting Law, the Serbian 

Parliament elected Goran Petrovic from Kragujevac to the membership of the RBA Council. 

Goran Petrovic was elected at the proposal of the Conference of Serbian Universities, to the 

vacancy created after the death of Professor Svetozar Stojanovic on May 7, 2010. 

 

2.  REPUBLIC AGENCY FOR ELECTRONIC COMMUNICATIONS (RATEL) 

 

2.1. On March 31, 2011, the Republic Agency for Electronic Communications (RATEL) 

announced to have paid, pursuant to Article 27, paragraph 6 of the Law on Electronic 

Communications, the amount representing the difference between the revenues and 

expenditures laid down in the Agency’s annual financial report, on the account determined 

for the payment of public revenues of the budget of the Republic of Serbia. According to that 

report, the said amount is 1.248.736.000 RSD, i.e. more than 12 million Euros. 

 

2.2. At the first session of the first regular sitting in 2011, held on Thursday, March 31, 

2011, the Serbian Parliament passed a decision on the election of the Chairman, Deputy 



 14 

Chairman and members of the Managing Board of RATEL. Under that decision, the 

Chairman is Professor Jovan Radunovic, PhD; the Deputy Chairman is Zdravko Stanimirovic, 

PhD, while Professor Miroslav Djukic, PhD, Professor Vlade Milicevic, PhD and Vuk Vujovic, 

MA were elected to the membership of Managing Board. Jovan Radunovic was already the  

Chairman of the Agency’s Managing Board in the previous mandate and will continue to 

chair the MB. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

3.  THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

 

3.1. As previously indicated in this Report, the Parliament of the Republic of Serbia has 

adopted several regulations relevant for the media sector. It has also decided about the 

appointment of new members of the RBA Council and the Managing Board of RATEL. 

 

3.2. On March 22, 2011, the Secretary General of the Parliament Veljko Odalovic 

announced, after the meeting with the representatives of four of six TV stations with national 

coverage (RTS, Avala, Prva and B92), that talks would be held separately with each national 

TV station about the live broadcasts of parliamentary sessions. This is practically the 

consequence of the fact that not a single station has applied for the tender called by the 

Parliament. “We have informed them that we have earmarked 80 million dinars in the 

budget and that the contract will be signed for the period of one year”, Odalovic explained. 

“Under the contract, the station shall be required to broadcast the parliamentary sessions, as 

well as certain extraordinary events. The representatives of stations objected that the fee for 

the live broadcasts is too low, while the technical requirements are high, that banking 

guarantees are increasing the cost...”. Regardless of these complaints, Odalovic said that the 

aforementioned fee was not going to be raised. The position of RTS, which was from day one 

mentioned as the most serious candidate to be awarded the contract, has remained 

unchanged. “We will not talk about future cooperation until we are repaid by the Parliament 

the 3.3 million Euros they owe us”, Aleksandar Tijanic told Novosti. 

 

The insistence of the Parliament on live broadcasts of all plenary parliamentary sessions, 

regardless of their duration and the relevance of the topic of the sessions, as well as the 

request for these broadcasts to be performed on terrestrial channels, is in obvious 

contradiction with the principle of reasonable and efficient use of the radio-frequency 

spectrum as a limited natural resource – one of the basic postulates the Broadcasting Law is 

founded upon. The tender called in mid-January was doomed from the start, in view of the 



 15 

aforementioned conditions imposed by the Parliament. During the meeting with the 

representatives of stations with national coverage, the Parliament reportedly offered to give 

up from certain unrealistic technical conditions (e.g. one of the conditions of the tender was 

that the station must possess several outside broadcast vans with HD technology). However, 

the Parliament continues to insist on the broadcasts to be made on terrestrial channels, 

regardless of the duration of the sessions. The Parliament would reportedly be prepared to 

consider the possibility, in the event that a plenary session is continued after 6 p.m. – when, 

at least officially, the working hours of the Parliament expire – to air these parts of the 

session in deferred transmissions. However, the latter was the last concession they were 

prepared to make. The Parliament did not seem to want to understand the arguments voiced 

by commercial stations that it was impossible for them to find an economically viable way to 

broadcast all the session, especially when it is impossible to predict the duration thereof and 

when the viewers are not exactly interested in watching all the sessions. With the Parliament 

standing firm on their position, it is unrealistic to expect the separate talks with individual 

stations to yield a different result than the outcome of the failed tender procedure. 

4.  THE MINISTRY OF CULTURE, INFORMATION AND INFORMATION 

SOCIETY 

 

4.1. On March 17, 2011, the Assistant of the Culture Minister for the media Natasa 

Vuckovic Lesandric died in Belgrade after a long illness. On the commemoration held on 

March 21 in the Belgrade City Hall, the President of the Journalists’ Association of Serbia 

(UNS) Ljiljana Smajlovic said that Natasa was all but haughty. “Even when she did not 

respect someone’s opinion, she always respected the person and that person’s humaneness”, 

Smajlovic said, adding that “Natasa was the proof that a different policy is possible, a policy 

that did not stamp on everyone in order to prove that it has the power”. Natasa Vuckovic 

Lesandric was born in 1966. She graduated at the Belgrade Faculty of Philosophy. She was a 

consultant and trainer of the World Press Association in Paris; she was hired as a consultant 

in Ukraine for the top-selling daily “Segodnya” in Kiev, as well as in Afghanistan, Armenia, 

Belarus and Mongolia. She also worked for the marketing department of the daily “Blic”, was 

the director of the distribution network APM Trans Pres, established in the late 90s to 

support independent media. Finally, she was the director of the printing house of the 

Association of Private Media “Print” from Belgrade. She was appointed to the post of 

Assistant of the Culture Minister for the media in mid-February 2009, at the proposal of the 

political party G17 Plus. 

 

4.2. On March 15, 2011, Predrag Markovic took over the duty of Minister in the newly-

merged Ministry of Culture, Information and Information society. A week later, the new 

minister told the Beta news agency that “journalists’ associations and media associations will 



 16 

be invited to a discussion about the continuation of the drafting of the Media Strategy.” He 

confirmed that the “Media Strategy is a priority from day one”. In an interview for the Tanjug 

news agency on March 27, the Minister announced the quick appointment of the state 

secretary who would handle the field of information within the Ministry. “The Ministry will 

put at a disposal everything that is necessary in order to speed up the development of the 

Strategy”, Markovic said. 

 

5.  PROVINCIAL INFORMATION SECRETARIAT OF VOJVODINA 

 

On March 15, 2011, the Provincial Information Secretariat of Vojvodina called a competition 

for the co-financing of media with a doubled budget compared to last year. The Government 

of Vojvodina has earmarked 48 million dinars for helping media in the province; the biggest 

difference is that the competition will not be open for only two weeks – it will be possible to 

apply with quality projects until November 15. “We respect the needs of the media and we are 

ready to assist them through this competition, which is fully conformed to the Law on State 

Aid Control”, said the Vice-President of the Vojvodina Government and Secretary for 

Information Ana Tomanova-Makanova. “At the same time, we are monitoring the 

expenditures in order to ensure that the funds awarded to media are spent reasonably. Those 

who failed to submit a report on that on time – about ten percent of the media – will not be 

eligible for this year’s competition”. The media from Vojvodina will be able to compete for 23 

million dinars allocated for the co-financing of public information projects, namely projects 

aimed at the improvement and expansion of the existing programming content in print and 

broadcast media, as well as for internet portals. The second competition, with a budget of 

also 23 million dinars, concerns the co-financing of the technical and technological equipping 

of primarily broadcast media, in view of the statutory time limits for the coming digital 

switchover. At that, according to Ana Tomanova-Makanova, advantage will be given to 

underdeveloped local self-governments. The third competition pertains to projects for the 

improvement of professional standards, with a budget of two million dinars. However, 

Tomanova-Makanova stressed that it would be possible to apply for certain journalist 

training projects in the scope of the second competition. All options are open – the possibility 

for the Province to organize seminars in cooperation with journalists’ associations, the option 

to help media that want to implement such project, as well as to help individual journalists in 

relation to entrance fees for quality seminars in other countries. 

 

The competitions were called pursuant to Article 62, paragraph 1, subparagraph 1 of the Law 

on Determining the Competences of the Autonomous Province of Vojvodina. The 

applications will be reviewed by a commission to be appointed by the Provincial Secretary for 

Information. 



 17 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 

RELATED RIGHTS 

 

6.1. On March 26, 2011, the regular annual meeting of the Assembly of the Organization of 

Phonogram Producers of Serbia (OFPS) was held in Belgrade’s Hotel Crystal. In addition to 

the representatives of 41 publishing companies, a representative of the Intellectual Property 

Office also attended. In a press release issued after the meeting, the OFPS said that it posted 

in 2010 a 35% increase in the collection rate year-on-year. The press release went on saying 

that the increase resulted from greater awareness that it was important to pay the fee for 

using music for commercial purposes if the music industry was going to survive. 

 

The information about the 35% increase in the collection rate comparing to the previous year 

was provided under the financial statements for 2010. It is difficult to logically explain how, 

in the situation where the tariff, at least under the Law on Copyright and Related Rights, is 

typically determined as a percentage of the revenues the user is generating in the 

performance of an activity involving the utilization of the objects of protection (i.e. music) 

and where the advertising market is stagnating or declining, the OFPS has managed to raise 

the collection rate for as much as 35%. If we recall that in mid-last year, the organization of 

musical authors of Serbia SOKOJ announced that their budget intended for authors and 

copyright holders had been increased by 23%, it will become clear why collective 

organizations are reluctant to negotiate new tariffs with broadcasters. They want to see the 

existing tariffs remain as long as possible, enabling them to earmark more funds for the 

copyright holders, which is, nonetheless, completely disproportionate to the difficult financial 

situation which the users have found themselves in. 

 

6.2. The agony continues for dozens of media throughout Serbia, which have been sued for 

commercial offences under the Law on Copyright and Related Rights. If found guilty, they 

will be ordered to pay fines ranging from 100.000 to 3.000.000 RSD. We remind that the 

OFPS has pressed charges against more than one hundred stations throughout Serbia and 

their managers, by sending petitions to the RBA, complaining about the failure of the said 

stations to deliver lists of broadcast phonograms or failure to deliver these lists in the proper 

form. The RBA declared itself incompetent to deal with these petitions and forwarded them 

to public prosecutors. The latter are now initiating commercial offence proceedings and in 

certain cases commercial courts have already issued fines against media. 

 



 18 

After ANEM objection lodged with the Intellectual Property Office, pointing to the non-

conformity of OFPS’ acts with the relevant provisions of the Law on Copyright and Related 

Rights, which also highlighted the mutual contradictoriness of these acts, the Office has 

ascertained the irregularities in the work of OFPS and ordered the organization to remedy 

these irregularities. The notice about these irregularities was sent to OFPS on March 31. The 

Office also ascertained the non-conformity of the OFPS Rules about the notification of 

broadcast phonograms by the broadcasters with the Tariff, as well as the fact that the manner 

of entering data about broadcast phonograms – as provided for by the Rules about the 

notification of broadcast phonograms by the broadcasters – is not laid down as prescribed by 

Article 187 of the Law on Copyright and Related Rights. Such findings of the Intellectual 

Property Office have only confirmed that the proceedings against the broadcasters and the 

fines issued in certain cases are legally completely groundless. 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

On March 24, 2011, in an interview published in the daily “Danas”, Assistant 

Telecommunication Minister Irina Reljin announced that the experimental broadcasting of 

digital TV program would start in the middle of the year, in order to perform the necessary 

measurements and tests. Reljin said that the available channels with limited transmitter 

power would be used at certain transmitter sites, as well as temporary antennae, while the 

permanent ones will be mounted in the meantime. Referring to the important steps that have 

already been taken in order to have a successful digital switchover, Reljin mentioned the 

separation of the broadcasting equipment from RTS. The Assistant Minister also spoke in the 

interview about the project of support to digital broadcasting. “The Ministry of 

Telecommunications and Information Society has applied for a project financed from EU 

pre-accession funds. The project has been approved and a 10.5 million-Euro grant was 

awarded from the IPA funds for the purchase of broadcasting equipment and consulting 

services in the digitalization process. Some of the equipment has already arrived, while the 

consulting team from the BBC World Service, which was awarded the contract under the 

tender, is already working in Belgrade”, Irina Reljin said. 

 

As for the legal framework, Reljin said that what remained to be done was to adopt the Media 

Development Strategy and the Law on Electronic Media, which were in the pipeline. In her 

words, these regulations must be passed in order to have a successful digitalization of 

terrestrial television. “A promotional campaign also needs to be organized, in order to raise 

the awareness of the citizens as to what they must do in order to continue to watch television 

normally after April 4, 2012. The plan under which the campaign will be implemented is in 



 19 

its final stage. According to that plan, the digital switchover will be promoted six months 

prior to the complete shutdown of the analog signal”, Reljin stressed. 

 

In earlier reports, we have pointed several times to the extent of the delay in the 

implementation of activities foreseen under the Action Plan accompanying the Digitalization 

Strategy, which has compromised the success of the switchover. In that sense, Reljin’s 

interview could be interpreted as a sign that the Ministry has accepted the reality that certain 

activities foreseen under the Action Plan are unfeasible and that problems the switchover is 

facing must be addressed in a different way. Reljin’s reference to the adoption of the Media 

Development Strategy and the adoption of the Law on Electronic Media in the context of 

activities preceding the switchover could be indicative of an attempt to resolve media 

problems differently. Namely, the Action Plan fails to mention the Media Development 

Strategy at all. At the same time, the Plan provides that the Rule Book on the Transition from 

Analog to Digital Radio and Television Broadcasting and Multiplex Access in Terrestrial 

Digital Broadcasting will define the rights and obligations of commercial broadcasters in the 

digital switchover, with respect of the rights these broadcasters were entitled to under the 

licenses, whose term exceeds the deadline for the shutdown of the analog signal. 

Furthermore, the Action Plan provides for a replacement of the existing licenses with 

multiplex access licenses. However, the aforementioned Rule Book on the Transition from 

Analogue to Digital Television Broadcasting and Multiplex Access in Terrestrial Digital 

Broadcasting, which were published in the Official Gazette of the Republic of Serbia no. 12/11 

dated February 25, are not as comprehensive a document as they should have been pursuant 

to the Action Plan. It was quickly discovered that the issue of defining the rights and 

obligations of commercial broadcasters in the digital switchover was not something that 

might be resolved with a mere set of rules. According to Irina Reljin’s interview, the Ministry 

is seemingly expecting the issue of digital switchover to be resolved with the Media 

Development Strategy. Unfortunately, the Ministry does not seem yet to consider probably 

the easiest and simplest option – to engage in direct negotiations with license holders in 

order to agree upon the said rights and obligations. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

No advances have been observed in the field of media privatization during the period covered 

by this Report. The media did, however, report about the controversial argument between the 

VAC media group, the Government of Vojvodina and the management of “Dnevnik Holding”, 

in relation to the previously announced departure of VAC from the Serbian media market and 

from the joint company “Dnevnik Vojvodina pres”, where VAC holds a 55% stake (the 



 20 

remaining 45% are owned by “Dnevnik Holding”, a company established by the Executive 

Council of Vojvodina. VAC expressed, in September 2010, the readiness to assign its 55% 

shares free of charge to the employees of “Dnevnik Vojvodina pres”. However, in late March, 

VAC announced it was renewing the negotiations with other parties interested in acquiring 

their share in “Dnevnik Vojvodina pres”. “This is our reaction to the irresponsible tactic of 

feet dragging that has been blocking our offer, a gift to the employees that is, for more than 4 

months now,” said Peter Lange, member of the VAC management and the representative of 

that media group for Serbia. The President of the Executive Council of Vojvodina Bojan Pajtic 

said that he was disappointed by the fact that the management of “Dnevnik Holding” was 

“unaware and failed to recognize the fact the extent to which the transfer of VAC’s share to 

the employees of “Dnevnik Vojvodina pres” is the best solution for the future”. Pajtic said that 

the Province would not suspend the financial assistance program, because the newspaper 

“Dnevnik” is particularly important for Vojvodina and its citizens. Asked how it was possible 

for the management of “Dnevnik Holding” to override the decision of the Government of 

Vojvodina, which has previously given the green light for the paper to be transferred to the 

hands of the employees, Pajtic hinted that measures would be taken. “I have to say this is the 

first time that we have such a situation, that the management of “Dnevnik Holding” is 

ignoring not only the decision of the provincial but the republic government as well. We will 

decide about the steps that need to be taken,” Pajtic said, without giving any more details. 

The management of “Dnevnik Holding” however claims to have received the opinion of the 

Privatization Agency in relation to VAC’s offer on March 30 only, in the early morning hours, 

as well as that the session of the managing board, on which positions will be taken, was 

scheduled for April 4, 2011. The management of “Dnevnik Holding” claims it is not opposed 

to the intended “gift” of the VAC Media Group to the employees of “Dnevnik Vojvodina pres”, 

but stresses that it believes that the structures of “Dnevnik Holding” may not be asked to 

decide on renouncing from the indisputable claims towards “Dnevnik Vojvodina pres” and 

VAC, as a precondition for the realization of the said “gift”, because in the contrary case, the 

“donor” will be Holding and not VAC. 

 

The Novi Sad-based “Dnevnik” is one of the Serbian media where, in spite of the de facto 

majority stake of private companies, the state has retained a significant part of the shares. 

Aside the question whether VAC’s offer is merely an elegant way to avoid repaying the debts 

towards the state, namely the state-owned “Dnevnik Holding”, as the minority co-owner in a 

joint-venture, this example too illustrates the problems that are constantly escalating in the 

media, where the state has retained a share – even a minority one – and the necessity to 

systemically address the issue of state ownership in the media. 

 

 



 21 

VII CONCLUSION 

 

As soon as the reshuffle of the Serbian Government – which took place on March 14 – was 

announced, all activities on issues relevant for the media scene in Serbia came to a halt, 

including the work on the Media Strategy. Somewhat unexpectedly, the reshuffle led to the 

merger of two ministries with competences in that sector – the Ministry of Culture and the 

Ministry of Telecommunications and Information Society. One may reasonably expect that 

this will resolve at least part of the problem caused by often uncoordinated activities of the 

two ministries. The new Minister Predrag Markovic himself has promptly announced that 

“journalists’ and media associations will be invited for discussions about the continuation of 

the work on the Media Strategy”, as well as that the state secretary will be appointed, to be in 

charge of the media within the Ministry. This is definitely a good sign. Since the problems 

were unfortunately not only of a technical nature, it remains to be seen if Prime Minister 

Cvetkovic’s reshuffled cabinet will have the political will to properly address the problems 

that  journalists’ and media associations have been pointing to for years. At the same time, 

Serbia has probably embarked on an election year, which means that in such an environment, 

political parties will probably be reluctant to give up their mechanisms of influence and 

pressure on the media. A negative sign but also an indicator that shows the degree of mutual 

distrust inside the ruling coalition – which the media associations will have to fight against in 

order to have a successful reform of the media scene – are the controversial amendments of 

the Law on the Government, which restrict not only the freedom of ministers to communicate 

with the media, but also the right of the public to be fully informed about the activities of the 

highest authorities, including information about disagreements within the Government. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


